Εγκυμοσύνη και Διατροφή

Η σημαντικότερη στιγμή ενός ζευγαριού είναι εκείνη που η ευτυχία τους ολοκληρώνεται με τον ερχομό ενός παιδιού. Οι αλλαγές που παρατηρούνται κατά την διάρκεια της εγκυμοσύνης είναι μεγάλες και μάλιστα το περιβάλλον αλλά και η ψυχολογία της εγκύου επηρεάζει το έμβρυο, ενώ η διατροφή είναι το άλφα και το ωμέγα για την ανάπτυξή του και φυσικά για την υγεία της μητέρας. Μάλιστα, εκείνη πρέπει να αισθάνεται δυνατή για μπορεί να αντεπεξέλθει αργότερα στις εξαντλητικές απαιτήσεις της μητρότητας.

Το σώμα αλλάζει προσωρινά, ενώ η κάθε επίτοκος έχει διαφορετικές ανάγκες ανάλογα με το ιατρικό της ιστορικό. Γι’ αυτόν το λόγο η διατροφή της πρέπει να είναι προσαρμοσμένη ανάλογα με τις ανάγκες της, προσέχοντας την ποιότητα των τροφών που καταναλώνει κάθε φορά.

Η κακή ή ελλιπής διατροφή και η χαμηλή διατροφική αξία των αγαθών μπορεί να επηρεάσει την ψυχολογία της και αυτό να έχει αντίκτυπο στο έμβρυο και στην ανάπτυξή του. Οι εξετάσεις που υποβάλλεται η ίδια κατά την διάρκεια της εγκυμοσύνης υποδεικνύουν τις οργανικές της ανάγκες, αλλά και την τάση για τυχόν παθήσεις που μπορεί να εμφανιστούν περιστασιακά πολλές φορές κατά την διάρκεια της εγκυμοσύνης της.

Οι τροφές που πρέπει να καταναλώνει η εγκυμονούσα είναι κυρίως τα φρούτα και τα λαχανικά, ενώ η βάση για την σωστή επιλογή των τροφίμων είναι η Μεσογειακή κουζίνα. Οι ανάλατοι ξηροί καρποί σε μια λογική ποσότητα είναι πάντα ευπρόσδεκτοι γιατί είναι πλούσιοι σε ασβέστιο, ενώ τα ωμέγα 3 λιπαρά είναι εκείνα που βοηθάνε στην διατήρηση της ψυχικής αλλά και της σωματικής υγείας της μητέρας και του παιδιού.

Βάση ερευνών αποδεικνύεται ότι η κατάθλιψη μετά τον τοκετό μπορεί να καταπολεμηθεί με την πρόσληψη των τροφών κατά την διάρκεια της εγκυμοσύνης που είναι πλούσιες σε Ω3. Η μητέρα μπορεί επίσης να καταναλώνει άφοβα τροφές που έχουν λιπαρά οξέα, όπως τα ψάρια αλλά και δημητριακά ολικής αλέσεως. Η επίτοκος πρέπει να ακολουθεί τις σαφείς εντολές του γιατρού της όσον αφορά την αγωγή που κάθε φορά δίνεται στην έγκυο. Πρέπει η ίδια να είναι συνεπής με την αγωγή της και να παίρνει τις βιταμίνες και τα μέταλλα που χρειάζεται για να αντεπεξέλθει ο οργανισμός της.

Στον αντίποδα, οι τροφές που θα ήταν καλό να αποφεύγει είναι το σπορέλαιο και τα σνακ που έχουν υπερβολικό αλάτι, όπως και πρόσθετα συστατικά αλλά και συντηρητικά. Το συκώτι αλλά και τροφές που έχουν υψηλή περιεκτικότητα σε βιταμίνη Α που λειτουργεί ως λιποδιαλυτής για τον οργανισμό της πρέπει να αποφεύγονται. Τα ωμά λαχανικά αλλά και το μη καλοψημένο κρέας και ψάρι θα πρέπει να μην καταναλώνεται κατά την διάρκεια της εγκυμοσύνης. Το ίδιο συμβαίνει και με τα γαλακτοκομικά που δεν έχουν υψηλή παστερίωση, γιατί τα βακτήρια που μπορεί να αναπτυχθούν επιφέρουν ανεπανόρθωτες βλάβες στα ζωτικά όργανα του εμβρύου.

Η παχυσαρκία είναι το ίδιο επιβλαβείς με την αυστηρή δίαιτα που μπορεί να ακολουθήσει η μητέρα κατά την διάρκεια της εγκυμοσύνης, αφού στις δύο περιπτώσεις μπορεί να εμφανίσει αυξημένο ζάχαρο και στην δεύτερη αβιταμίνωση. Κάτι τέτοιο είναι εμφανές στα νύχια αλλά και στην οδοντοστοιχία λόγω έλλειψης ασβεστίου κ.α. Η ισορροπημένη διατροφή θα πρέπει να ακολουθείται και μετά την εγκυμοσύνη, δηλαδή κατά την διάρκεια του θηλασμού.